Förlossningen DEL 2

Metoden för igångsättning skulle bli angusta, tabletter som ska göra att tappen ska mogna. Max dosen är 8 tabletter, jag skulle ta en tablett varannan timme tills något händer, typ vattnet går. Tog första tabellen runt 14 tiden på Fredagen, tror jag tog 6 tabletter den dagen för att få sova på natten. Ingenting hände den dagen. Så vi fortsatte med tabletter på Lördagen också, då fick även Johan komma och vara med mig för det tar på psyket att vara ensam under tiden...och ensam med ovissheten om när det ska sätta igång. Nå, ingenting hände på Lördagen heller, alltså, INGENTING! Kände inte ett jota, och tappen var oförändrad. Vi sov över natten där, kl 03 så vaknade jag av menssmärtor, bm kopplade upp mig i CTG maskinen, visade sig att jag hade sammandragningar/värkar var 10e minut. Hur pepp som helst var vi nu, tänkte att nu kanske det är dags. Men tyvär, jag somnade om och värkarna avtog. Då kroppen måste få vila efter att försökt komma igång efter 2 dygn så fick vi åka hem på Söndagen, jag hade fortfarande sammandragningar var 10e minut, men dom gjorde inte ont. Vid detta laget så var jag så nedslagen, jag kunde inte förstå varför min kropp motarbetade mig. Jag hade fått tid att komma tillbaka till förlossningen på Tisdagen kl 08, fick även med mig blodtrycks sänkande mediciner. Tankarna snurrade när jag plingade på klockan in till förlossningen, samma procedur som tidigare - ctg, blodtryck, blodprover. Ingenting var egentligen förändrat sedan tidigare, blodtrycket var aningens förhöjt men absolut inte alarmerande. Måste medge att jag blev besviken, nej, förstå mig rätt, klart jag inte ville att trycket skulle slå i taket eller att ctg skulle visa något avvikande. Men OM det hade gjort det så kanske läkaren hade beslutat om kejsarsnitt (jag var desperat, tydligen, för jag ville ju absolut inte genom gå ett kejsarsnitt)
När alla kontroller var tagna så fick jag prata med en annan läkare, en man. Han tyckte att vi försöker igen, men denna gång skulle jag få cytotec, typ samma sak som angusta men man tar shottar istället för tabletter. Klockan började närma sig 10-11 när barnmorskan kom och sa att det inte finns något rum ledigt, och frågade om jag kunde tänka mig komma tillbaka imorgon, alltså på Onsdagen....kunde jag det?
 
Fortsättning följer..
 
Såhär låg jag mest hela tiden. Saknar inte att va gravid för en sekund.

Kommentera här: